Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΑΛΟΓΟΥ
ΚΑΙ Ο ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΗΓΑΣΟΣ
Ἐνα συναπάντημα πολιτισμών στην εικαστική δημιουργία της Τζουν Γιαν Χι
Αντωνίας Τρουμπούκη
Ειδ. Γραμματέως Συνδέσμου Ελλάδας-Κίνας
Το φετεινό καλωσόρισμα της νέας χρονιάς μας εξέπληξε ευχάριστα με την παρουσίαση της έκθεσης με τίτλο «Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΤΟΥ ΠΗΓΑΣΟΥ» που πραγματοποιήθηκε με πολλή επιτυχία από 30 Ιανουαρίου έως τις 8 Φεβρουαρίου στην S.G. Art Gallery, υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Ελλάδας-Κίνας, και τις ευγενικές χορηγίες του κινεζικού ραδιοφωνικού σταθμού GBTIMES και του ξενοδοχείου St. George Lycabettus.
Υπεύθυνη της διοργάνωσης ήταν η κα Σύλβια Κράμερ, η οποία με την βοήθεια του κ. Κλουβάτου, ιδιοκτήτη της γκαλερί, και της κας Μυρτώς Λαζαρίδη, παρουσίασε ένα άρτιο, καλλιτεχνικά και οργανωτικά, αποτέλεσμα.
Στις 29 Ιανουαρίου 2014, παραμονή της έναρξης της έκθεσης, έγινε τιμητική επίσκεψη στον χώρο από τους επίσημους προσκεκλημένους, όπως τον Μορφωτικό Ακόλουθο της πρεσβείας της Κίνας, κ. Zhang Zhan, καθώς και υψηλόβαθμα στελέχη των πρεσβειών Ολλανδίας, Γερμανίας, ΗΠΑ, Ιταλίας, Ηνωμένου Βασιλείου, Νιγηρίας κά.
Παρευρέθη επίσης πλήθος καλλιτεχνών, καθώς και απλοί επισκέπτες στα εγκαίνια της έκθεσης, που πραγματοποιήθηκαν στις 4 Φεβρουαρίου.
Όλοι εντυπωσιάστηκαν από την πρωτοτυπία των έργων και συγκινήθηκαν από τα νοήματα που περιείχαν. Στους πίνακες παρουσιαζόταν με ιδιαίτερη ευαισθησία μέσα από τον ποιητικό και εικαστικό λόγο η συνάντηση και ενότητα των δύο πολιτισμών, του Ελληνικού και του Κινεζικού.
Η καλλιτέχνης έχει γράψει πλήθος ποιημάτων εμπνευσμένη από το φως, την ομορφιά και την ιστορία της χώρας μας, πολλά από τα οποία έχει περιλάβει στην απεικονιστική σύνθεση των έργων της. Παράλληλα, διανθίζοντάς τα, τα πλαισιώνει με καλλιγραφικά κινεζικά ιδεογράμματα, που εκφράζουν αντίστοιχα νοήματα και ταυτόχρονα την ομορφιά και την υψηλή νοηματοδότηση του ελληνικού και κινεζικού πολιτισμού. Χρησιμοποιώντας παραδοσιακούς τρόπους καταγραφής, παρουσιάζει μοναδικό είδος έκφρασης τέχνης.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι η καλλιτέχνης μας ανέλυσε, με την δική της χάρη, το νόημα ενός πίνακά της που απεικονίζει την ενότητα των στοιχείων του σύμπαντος, όπου ο φτερωτός πήγασος, που είναι η αγαπημένη ύπαρξη θεών και ανθρὠπων, τοποθετημένος στο κέντρο της σύνθεσης, συμβολίζει το πνεύμα της ελευθερίας, το οποίο εμπνέει ποιητές, καλλιτέχνες, φιλοσόφους, επιστήμονες, καθώς και όλους τους ανθρώπους που αποζητούν την σοφία και αρετή, για να επιτυγχάνεται έτσι η παγκόσμια τάξη και αρμονία.
Οι απεικονίσεις κινεζικών ιδεογραμμάτων και συμβόλων ελληνικής γραφής στις συνθέσεις, σκοπό είχαν να υπογραμιστεί η δυναμική συγγένεια εννοιών, που εκφράζονται μέσω αυτών, όπως, π.χ. το γράμμα «Φ» είναι το ίδιο στην λέξη «Φιλοσοφία» και «Φως» είτε το γράμμα «Π» πρωτόγραμμα της λέξης Πήγασος είναι το ίδιο στις λέξεις «Παρνασσός», «Παν» και «Πλειάδες».
«Όλα» μας είπε, «εντάσσονται με σοφία και μαθηματική ακρίβεια σε μια παγκόσμια ενότητα». Συνέχισε λέγοντας «στην κινεζική παράδοση και πριν από την εποχή των «Σοφών» αυτοκρατόρων, που ήταν τότε η απαρχή του Κινεζικού πολιτισμού, το φτερωτό άλογο μέσα από μια μυστικιστική διαδρομή, μεταφέρει στις πλάτες του τον χάρτη του Σύμπαντος».
Στην Ελληνική παράδοση, ο Πήγασος αναπήδηξε από το έδαφος κατά την διάρκεια της έριδος του Ποσειδώνα με την Αθηνά στην Ακρόπολη. Ευρίσκεται να τρέχει ως εκτεταμένος, ευδιάκριτος, σε σχήμα τετραγώνου, αστερισμός στο Β. Ημισφαίριο, μεταξύ των αστερισμών Ανδρομέδας, Ιχθύων και Υδροχόου και οφείλει το όνομά του στον Ερατοσθένη.
Η έκθεση υπήρξε πολιτιστικό γεγονός πολύ σημαντικό για την χώρα μας. Ήταν «μια κατάθεση ελληνικής ψυχής, σ’ένα άγγιγμα κινεζικής καρδιάς», όπως η ίδια η καλλιτέχνης μας είπε, σε ένα χορό των μουσών στον Ελικώνα ή στους Δελφούς και την Δήλο, που τον πλαισιώνουν ο πήγασος και το άλογο, σύμβολα παρόμοια της ιστορικής παράδοσης των δύο χωρών. Είθε τα στοιχεία που εκφράζουν τα σύμβολα αυτά, όπως η χάρις, η αρμονία, η δύναμη, η εμπιστοσύνη στις σχέσεις, η μεταφορά χαρμόσυνων ειδήσεων με γρηγοράδα, να ηχήσουν στην φετεινή χρονιά του 2014, πράγμα που το έχει ανάγκη όλη η ανθρωπότητα, που συνεχώς δοκιμάζεται σκληρά.
Εμείς, ευχαριστούμε και συγχαίρουμε την φίλη και συνεργάτιδά μας για την αισθητική μέθεξη και το σκίρτημα ψυχής που νοιώσαμε μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία της και της ευχόμαστε κάθε καλή επιτυχία και συνέχεια στις πολλαπλές αξιόλογες δραστηριότητές της.