Η ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΠΟΛΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ ΤΟΝ 18ο αι.- ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΠΟΛΗ TOY ΠΕΚΙΝΟΥ KAITA

ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ QIANLONG

                                                                                               Της Αντωνίας Τρουμπούκη

Του αυτοκράτορα Γιου τ’ Ουρανού, που στην 60ετή βασιλεία του (1736-1795) υπήρξε πρωτοπόρος με τις πολιτικές και στρατιωτικές επιλογές του. Επεξέτεινε και παγίωσε τα σύνορα της Κίνας. Επέφερε οικονομική ανάπτυξη, καθώς ειρήνη και ευημερία, ακολουθώντας ως αρχές διακυβέρνησης τις παραδοσιακές αξίες.

Υποστήριξε με πάθος τα Γράμματα και τις Τέχνες, αφού και ο ίδιος δημιούργησε αυτοκρατορικά εργαστήρια τέχνης και ασχολήθηκε με τη φιλοσοφία, την ποίηση, την αντιγραφή ιερών κειμένων, την καλλιγραφία, την συλλογή έργων τέχνης και σφράγισε τον κινεζικό και παγκόσμιο πολιτισμό.

Η ΕΚΘΕΣΗ διοργανώθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το Μουσείο της Απαγορευμένης Πόλης του Πεκίνου, στον απόηχο εορτασμού του Έτους Ελλάδος-Κίνας και η διάρκειά της είναι από 14 Σεπτεμβρίου μέχρι 14 Φεβρουαρίου 2019. Ενώ παράλληλα τις ίδιες ημερομηνίες πραγματοποιείται στο Μουσείο Ανακτόρων του Πεκίνου, έκθεση με τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Ο πρόεδρος του Μουσείου Ακροπόλεως κ. Δ. Παντερμαλής εργάσθηκε με πολλή επιμέλεια και ζήλο, για να επέλθει το θαυμάσιο αποτέλεσμα. Στα εγκαίνια της έκθεσης (14/9), ως βαθύς γνώστης αναφέρθηκε εκτενώς στην πολύπλευρη προσωπικότητα και το έργο του χαρισματικού αυτοκράτορα της Κίνας.

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Π. Παυλόπουλος στην ομιλία του είπε μεταξύ άλλων, ότι: «ο πραγματικός πολιτισμός δεν προσπαθεί να επιβληθεί, ούτε διεκδικεί κάποια ανωτερότητα, μόνο εκπέμπει αυτό που λέμε «ήπια ισχύ», ώστε να παίρνει ο καθένας από τον άλλο ό,τι πολύτιμο, μέσα από τον διάλογο πολιτισμών».                                                                                                                                                                        Η πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κα. ZhangQiyue υπογράμμισε ότι ανάλογες εκδηλώσεις προσδίδουν ενίσχυση στις σχέσεις των χωρών μας και έτσι θα μπορέσουμε να επιδιώκουμε μεγαλύτερα επιτεύγματα, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας: «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», που προβλέπεται δυναμική.                         Ο υφυπουργός Πολιτισμού κ .Κ. Στρατής υπογράμμισε ότι τα πολιτιστικά αγαθά αποτελούν φορέα αγαθών και ιδεών. Ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου της Απαγορευμένης Πόλης του Πεκίνου κ.LiYiaocheng τόνισε την σημασία της εκδήλωσης και την ανάγκη πραγματοποίησης άλλων παρομοίων.

  1. Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ QIANLONG

ΠΟΥ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ MANCHU ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ (1736-1795)

Το πραγματικό του όνομα ήτανAixinJueluoHongli, ο μετέπειτα Qianlong.                                             Γεννήθηκε την 13η ημέρα της 50 ετούς βασιλείας του παππού του, αυτοκράτορα Kangxi, από τον οποίο εκπαιδεύτηκε. Ανακηρύχθηκε δε από τον πατέρα του Yongzheng, πρίγκιπας. Ως αγαπημένος των δύο αυτοκρατόρων έλαβε άριστη παιδεία από ηλικίας έξι ετών και βαθειά γνώση των κλασικών συγγραμμάτων από τους Fuming για την ποίηση, όπως το Shangsu, για το Βιβλίο των Εγγραφών και των τεσσάρων Βιβλίων: (Η Μεγάλη Μάθηση ,Το Δόγμα του Κανόνα, Τα Ανάλεκτα του Κομφούκιου και Μένγκιου , τα οποία απήγγειλε απ’ έξω.

Από τον δάσκαλό του ακαδημαίκό Zhushi διδάχθηκε έργα του νεοκομφουκιανισμού και την επιτομή του βοηθήματος για την διακυβέρνηση, που επικεντρωνόταν σε θέματα προσωπικής καλλιέργειας, διαχείρισης οικογένειας και του κράτους με δικαιοσύνη .

Οι φιλοσοφικές αρχές επηρέασαν τον αυτοκράτορα ,ο οποίος σε όλη του την ζωή υμνούσε την προσφορά των δασκάλων του. Ο Qianlong και η δυναστεία Τσιν (1644-1911) ,στην οποία ανήκε, συνεδρίαζε τα εθνικά χαρακτηριστικά των Μαντσού (Ματζουρία) στη Β.Α. Κίνα ,που ήταν η διαμόρφωση πολεμικού και εθνικού χαρακτήρα δεξιοτήτων, σε συνδυασμό με τα ιδανικά της κινεζικής φιλοσοφίας.

Επέφερε καινοτομίες στον τρόπο διακυβέρνησης, ιδρύοντας το Μεγάλο Συμβούλιο του Κράτους. Προώθησε την καθημερινή ακρόαση, για να έχει άμεση επαφή με τα θέματα. Εφάρμοσε τις αρχές της επιείκειας και αυστηρότητας.

Διοργάνωνε πολεμικές παρελάσεις και πραγματοποίησε πολεμικές επιχειρήσεις, κάνοντας ισχυρή τη δυναστεία.

Η αυτοκρατορία εξαπλώθηκε από την Μογγολία, την περιοχή των Ουγιούρων, το Θιβέτ, την Ταϊβάν, τα σύνορα με την Μιανμάρ και το Βιετνάμ. Ως φωτισμένος ηγεμών επέφερε στρατιωτικές και πολιτικές νίκες. Επικράτησε ειρήνη και αύξηση του πληθυσμού από 180 σε 310 εκατομμύρια, καθώς άνοδο του βιοτικού επιπέδου, αφού επήλθε βελτίωση της παραγωγής και του διεθνούς εμπορίου.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΕΥΗΜΕΡΙΑΣ

Διεύρυνε τις επαφές με τον έξω κόσμο, κάνοντας γνωστό τον κινεζικό πολιτισμό. Σε όλη την ζωή του εφάρμοσε πολιτιστική πολιτική. Δημιούργησε 4 κλάδων βιβλιοθήκες για τη λογοτεχνία και την ιστορία. Αποτελείτο από 79.309 τόμους και 3.461 βιβλία με στοιχεία επανελεγμένα και εξακριβωμένα. Παράλληλα και λόγω της συγγραφικής του ικανότητας συνέταξε βιβλία με θέμα την συμπεριφορά των πολιτών, το ημερολόγιο του έτους, την μουσική, τις τελετουργίες της Αυλής, κ.α. Λειτούργησε ως θεματοφύλακας αξιών και διέσωσε την παράδοση και την πολιτιστική κληρονομιά. Δημιούργησε αρχεία, ανά κατηγορία κλάδων τέχνης και επιστήμης. Ενίσχυσε την συγκέντρωση πολιτιστικών αγαθών, αφού και ο ίδιος υπήρξε συλλέκτης έργων τέχνης.

  1. Ο ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ 154 ΑΝΑΚΤΟΡΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ

Η ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ

Εικόνα του χώρου εμπνευσμένη από την κινεζική παράδοση, με το αυτοκρατορικό κόκκινο των χωρισμάτων, με τα ξυλόγλυπτα δαντελωτά πλαίσια, τη λιτή επιζωγράφηση, τους δαιδαλώδεις διαδρόμους, τη μουσική υπόκρουση. Στην είσοδο της αίθουσας, κινηματογραφική ταινία προβάλλει το μεγαλείο της Απαγορευμένης Πόλης. Όλα να δημιουργούν υποβλητική ατμόσφαιρα για μια θέαση, που μας μετέφερε πολύ μακριά. Θαυμάσαμε αριστουργηματικά έργα τέχνης και μικροτεχνίας, όλα προσωπικές επιλογές του ίδιου του αυτοκράτορα, που αφορούσαν ιδιωτικούς χώρους για περισυλλογή και πολλή δημιουργία.

2α. ΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΤΟΥ ΠΟΛΛΑΠΛΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ

Ήταν κατοικία του προικισμένου αυτοκράτορα ChonghuaGong. Βρισκόταν στον Β.Δ. τομέα της Απαγορευμένης Πόλης και ήταν η κύρια αίθουσα της μεσαίας αυλής. Από το 1727 ο τέταρτος γιός του αυτοκράτορα YongZheng, oQianlong μετακόμισε εκεί, ως πρώτος τη τάξει και ο πατέρας του μετονόμασε την κατοικία ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΠΟΛΑΥΣΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ. Εκεί έμεινε από το 1735 που διαδέχθηκε τον πατέρα του και εγκαταστάθηκε στο ΠΑΛΑΤΙ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΙΑΣ. Με την είσοδο μας στο χώρο της εκθέσεως θαυμάσαμε τα τεράστια αναρτημένα πορτραίτα σε ειλητάριο (2,5x1,5μ.). Αποτύπωναν στο πρόσωπο, την μεγαλοπρέπεια, σοβαρότητα και σοφία του αυτοκράτορα, αμέσως μετά την ενθρόνισή του. Δίπλα η αυτοκράτειρα XiaoXianchun (1712-1748), γαλήνια και κομψή. Διακρινόταν για τις ηθικές αρχές της, την καλαισθησία και τη λιτότητα.         Χρυσοκέντητες τελετουργικές αυτοκρατορικές ενδυμασίες σε φωτεινό σατέν απεικόνιζαν σύμβολα, όπως επιβλητικούς δράκοντες, θέματα από τη φύση κ.α.      Τα τελετουργικά ενδύματα φορούσαν τις επίσημες ημέρες όπως της πρωτοχρονιάς, των ηλιοστασίων, των γενεθλίων του αυτοκράτορα, επίσης όταν θυσίαζαν στο βωμό της γης ,των σιτηρών ,του μεταξοσκώληκα των προγόνων κ.ά. Από τα πρώτα εκθέματα και τα πιο σημαντικά ήταν:

Ο ΘΡΟΝΟΣ της Αίθουσας του Πολλαπλού Μεγαλείου, η οποία υπήρξε χώρος υποδοχής επισκεπτών και τελετουργιών, ήταν πολύ εντυπωσιακός, από κόκκινο σανταλόξυλο (zitan), με σκαλιστά σχέδια σε σχήμα σκήπτρου, δρακόντων κ.ά. και στο κέντρο είχε ένθετο από κόκκινη λάκα με φυτικά μοτίβα.

Ενσωματωμένο στο ενιαίο σύνολο , πίσω από τον θρόνο, αναρτημένο ΠΑΡΑΒΑΝ, καλλιτεχνικό πλαίσιο, από κόκκινο σανταλόξυλο με διάχωρα κόκκινης λάκας και με παράσταση παγόδας , που βρίσκεται κοντά στη θάλασσα και συμβολίζει την μακροζωία. Δίπλα δύο βοηθητικά τραπεζάκια από σανταλόξυλο και νεφρίτη, για εναπόθεση αντικειμένων όπως, ευοίωνους ελέφαντες από νεφρίτη, σύμβολα ειρήνης, θυμιατήρια σε μορφή μυθικού induan ή σε μορφή κινεζικού περιπτέρου. Στις προθήκες των τοίχων ήταν εκτεθειμένα δεμένα λευκώματα, που περιείχαν συλλογές ποιημάτων αξιωματούχων ,με θέμα τις εθνικές εορτές όπως, των φαναριών, τις παραινέσεις για την ηθική ζωή κ.ά.

2β. ΤΣΑΪ ΚΑΙ ΕΚΛΕΠΤΥΣΜΕΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Το Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου ήταν τόπος έκφρασης πνευματικών και λατρευτικών δραστηριοτήτων, για τις οποίες υπήρχαν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι. Τον πρώτο σεληνιακό μήνα κάθε έτους προσκαλούντο οι αξιωματούχοι για συζήτηση κρατικών θεμάτων, ενώ παράλληλα έπιναν τσάι ή συνέθεταν ποιήματα ή θεατρικά έργα, με θέμα που υπαγόρευε ο αυτοκράτωρ. Στο τέλος τους προσφέρονταν δώρα όπως, έργα τέχνης, φλιτζάνια τσαγιού, υφάσματα κ. ά. Στις προθήκες της έκθεσης υπήρχαν χάλκινα επίχρυσα ρολόγια δυτικής προέλευσης, κοραλλένια κασετίνα σε σχήμα ροδάκινου με περίτεχνη διακόσμηση, πολύχρωμο ανθοδοχείο με   γαλάζια εμφιάλωση, αγγείο σε σχήμα φαναριού με σκηνές από την καθημερινή ζωή, φλασκί με δράκοντες και αυτοκρατορική υπογραφή , σερβίτσια τσαγιού από πορσελάνη με ποιήματα γραμμένα στην επιφάνειά τους, από κόκκινο μελάνι και σφραγίδες κατασκευής που έγραφαν, “επί των ημερών του αυτοκράτορος Qianlong.”                                                                                                                         Στην ίδια αίθουσα ήταν η έκθεση θεατρικών κοστουμιών, από μεταξωτό μπροκάρ, με σημαίες στην πλάτη, αν πρόκειται για υψηλούς αξιωματούχους άνδρες και γυναίκες , καθώς να είναι χρυσοκεντημένα με δράκους, γερανούς ,και τριαντάφυλλα. Στις προθήκες εικονογραφημένα θεατρικά χειρόγραφα ,βιβλία θεατρικών έργων, όπως π.χ «το περίπτερο του Κίτρινου Κεραυνού», «το πέρασμα Nonyang», κ. ά. Απέναντι στους πορφυρούς δαιδαλώδεις διαδρόμους είδαμε:

2γ. ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΩΝ ΕΥΩΔΙΑΣΤΩΝ ΟΡΧΙΔΕΩΝ  (ZhilanShi).

Είναι ανατολικό δωμάτιο του παλατιού, ιδιωτικός χώρος, που ταυτίζεται με την ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΣΟΦΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Η ονομασία είναι εμπνευσμένη από κείμενο του Κομφούκιου, που αναφέρεται στις αξίες της αρετής και έλεγε: Η κοινωνική συνεύρεση με ευγενείς ανθρώπους, μοιάζει σαν να εισέρχεσαι σε δωμάτιο με αρώματα ορχιδέας” . Εδώ έζησε αρκετό διάστημα ο αυτοκράτορας με την πρώτη αυτοκράτειρα, που πέθανε το 13ο έτος της βασιλείας τους. Αναπολούσε τις γλυκές αναμνήσεις της ζωής του και εμπνεύστηκε πολλά από τα ποιήματά του. Τα εκθέματα της έκθεσης που υπήρχαν στο δωμάτιο ήταν:

ΠΑΡΑΒΑΝ ΑΠΟ ΣΑΝΤΑΛΟΞΥΛΟ ΚΑΙ ΦΤΕΡΑ ΑΛΚΥΟΝΟΣ( 429x163εκ.)

Από τα πολυτελέστερα εκθέματα του ανακτόρου. Βρισκόταν στη ράχη του κρεβατιού. Από κόκκινο σανταλόξυλο με δώδεκα χωρίσματα, που η επιφάνειά τους καλύπτεται από πλέγμα με  επεξεργασμένα φτερά αλκυόνας σε έντονο τουρκουάζ χρώμα. Αριστοτεχνικά τοποθετημένα πάνω σ ’αυτό ένθετα ελάσματα, που στραφτάλιζαν, ως ολόχρυσες ταξιανθίες από μανόλιες, άνθη λωτού και δαμασκηνιάς .Αποτελούσε ιδιωτικό χώρο του αυτοκράτορα.

Στο δωμάτιο υπήρχαν χτιστά θερμαινόμενα κρεβάτια πολύ απλά, σαν απλωμένα στρώματα από φωτεινό κίτρινο σατέν, με γέμισμα βαμβακιού και σκούρα μπλε σατέν μαξιλάρια .Περίτεχνα σκαλιστά τραπεζάκια φιλοξενούν θησαυρούς μικροτεχνίας όπως δώδεκα ζώδια του κινεζικού κύκλου από νεφρίτη,  που χρησιμοποιούντο και για σφραγίδες, το καθένα με κεφάλι ζώου και σώμα ανθρώπου. Βρίσκονταν σε κασετίνα με 12 πλευρές ,που είχαν επάνω γραμμένη ποίηση του Qianlong.

Άλλη κασετίνα περιείχε είδη γραφής ή σφραγίδες, λεύκωμα από λευκό νεφρίτη με τίτλο: «Δωμάτιο Ευωδιαστών Ορχιδέων» γραμμένο από τον αυτοκράτορα, εφυαλωμένο κίτρινο καλάθι, επισμαλτωμένα κλουαζονέ λιβανιστήρια. Επίσης υπήρχαν αυτοκρατορικά κοσμήματα για τα μαλλιά, με μορφή διπλού χρυσάνθεμου, σε τουρκουάζ, από επεξεργασμένα φτερά αλκυώνος.

Εντυπωσιακά επιτραπέζια παραβάν από σανταλόξυλο με διάχωρα, για συλλεκτικά αντικείμενα, ή άλλο με σκαλισμένα περίπτερα και εκατό μορφές παιδιών . Σημαντικό ήταν το πλαίσιο με τη γραφή: ’’ φτάνοντας στην ηλικία των 70’’, με τα 9 διάχωρα από νεφρίτη πάνω στο οποίο ήταν γραμμένο με χρυσό:’έζησα, σπούδασα, ακολούθησα ηθικές αρχές. Σέβομαι αυτό το χώρο και τον τιμώ κάθε μέρα’’. Προχωρώντας στους διαδρόμους με τους πίνακες, φθάνουμε:

2δ. ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΑΣ ΑΝΟΙΞΗΣ (ChangChunShuwu)

Αποτελούσε χώρο, μελέτης και πνευματικής περισυλλογής. Εκεί όπου ο αυτοκράτορας εμπνεύστηκε ιδέες, έκανε σχέδια, καθώς λειτούργησε και ως ανοιχτό εργαστήριο τέχνης .Η ονομασία της αίθουσας προέρχεται από το γεγονός ότι ,όταν ο πατέρας του διοργάνωσε μία εθνική βουδιστική τελετή στον Κήπο της Ειρήνης στα Παλαιά Θερινά Ανάκτορα, τότε έχρισε τον γιό του ως “Κοσμικό Βουδιστή της Αιώνιας Άνοιξης”.

Απέκτησε ευρεία μόρφωση και στρατιωτική εκπαίδευση. Στο χώρο του ο αυτοκράτωρ συνεχίζει να διαβάζει κλασικούς συγγραφείς, σε ηλικία 19 ετών είπε ότι: η ειλικρίνεια και η κατανόηση αρχών αποτελεί θεμέλιο λίθο της πνευματικής μας συγκρότησης ”. Oίδιος ήταν μετριοπαθής και έχαιρε εκτίμησης.

Ο χώρος του Σπουδαστηρίου λιτός σε ωχρό καφέ αποχρώσεις. Όλα μας έκαναν αισθητή την παρουσία του αυτοκράτορα. Το ΓΡΑΦΕΙΟ απλό, από κόκκινο σανταλόξυλο, με ένθετα πλακίδια από νεφρίτη ,και ευρύχωρη επιφάνεια ,για να χωρούν τα συγγράμματα, τα σύνεργα, την πέτρα μελάνης, που ήταν κοσμημένη με ποίημα του αυτοκράτορα. Επίσης επάνω στο τραπέζι υπήρχαν, κυανόλευκο δοχείο πινέλων, τα οποία είχαν στέλεχος από ελεφαντόδοντο και τρίχες κατσίκας και υπήρχε η επιγραφή:“Δέκα χιλιάδες βασίλεια έρχονται ν’ αποτιμήσουν φόρο τιμής”, καθώς και η απαραίτητη βάση στήριξης .

Στον τοίχο, πίσω από το γραφείο διακοσμητικό ΠΑΡΑΒΑΝ με 5 διαχωριστικά. Στο κεντρικό υπάρχει ποίημα του αυτοκράτορα .Στο γραφείο σε προθήκες υπήρχαν δώρα του πατέρα προς τον γιό, όπως αυτοκρατορικό ροζάριο από νεφρίτη, θερμαντήρας χεριών από λάκα, και στήριγμα για καπέλα από σεντέφι. Στις προθήκες υπήρχαν αντικείμενα, που υπογράμμιζαν τη λόγια πλευρά του χώρου , όπως κηροπήγια σε μορφή αγριόπαπιας.

Δίπλα στο χώρο του Γραφείου στο Δωμάτιο της Αιώνιας Άνοιξης βρισκόταν o ΘΡΟΝΟΣ . (Παντού υπήρχε ένας, για τον αυτοκράτορα, που κρυβόταν από πύλη χωρίς τοίχο, για να μην είναι άμεσα ορατός στο κοινό). Διακοσμημένος περίτεχνα, με επίχρυσα σχέδια, σε μαύρη λάκα .Επάνω του υπήρχε σκήπτρο από λευκό νεφρίτη διακοσμημένο με τους 8 θησαυρούς του βουδισμού. Παντού στους διαδρόμους πίνακες από σανταλόξυλο και στην κύρια μαύρη επιφάνειά τους ν’ αναγράφουν ποιήματα του Qianlong ή αποφθέγματα, να εμψυχώνουν τους αξιωματούχους ή άλλος να παριστάνει σκηνές ιππασίας.

2ε . ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ

Η θρησκεία υπήρξε όχημα για τη δημοκρατία, ενοποιητικό στοιχείο, που ενίσχυε το αίσθημα πληρότητας, και ευστάθειας του κράτους, το οποίο παγίωνε την ασφάλεια και πολιτική ισχύ του.

Το ανατολικό και δυτικό δωμάτιο της μπροστινής αίθουσας του Παλατιού του Πολλαπλού Μεγαλείου ήταν οι τόποι λατρείας, που ευωδίαζαν με θυμιάματα και ξύλινες πινακίδες από το χέρι του  αυτοκράτορα που έδινε μεγάλη σημασία στην θρησκεία, αφού μαθήτευσε κοντά στον Τρίτο Changkyakhutuktu της Θιβετιανής Σχολής. Μελέτησε και αντέγραψε βουδιστικά κείμενα, απεικονίστηκε ως σοφός μοναχός. Χρηματοδότησε την ίδρυση μοναστηριών. Υπήρχαν στο παλάτι τόποι λατρείας, χιλιάδες αγάλματα του Βούδα, σκεύη και ειλητάρια , που δείχνουν την ευλάβεια και την προσπάθεια, για την προώθηση της ειρήνευσης κυρίως βόρεια, στη   Μογγολία, δυτικά την περιοχή των Ουγιούρων και του Θιβέτ. Στην έκθεση ολοκέντητα ειλητάρια με τον Βούδα Maitreya να εικονίζεται μεγαλοπρεπής στη συμβολική στάση κηρύγματος και να κάθεται οκλαδόν, σε θρόνο λωτού. Ο Manjusri, με σπαθί στο δεξί του χέρι και το βιβλίο της Μεγάλης Σοφίας στο αριστερό. Αργυρό αγαλμάτιο του Τρίτου Δαλάι Λάμα με ευγενική μορφή και χειρονομία του διαλογισμού και του κηρύγματος. Κοντά του επίχρυσο χάλκινο αγαλμάτιο του σοφού δασκάλου ZaiaPandita. Εντυπωσιακό το σκούρο χάλκινο άγαλμα με το χρυσό πρόσωπο του Vajradhara. Το πιο εντυπωσιακό όλων το Χρυσό Αγαλμάτιο του Βούδα Bodhisattva Maitreya (48x18 εκ.). Στο πρόσωπο να έχει γαλήνη, ηρεμία Θεωρείται από τα καλύτερα έργα τέχνης για την δεξιοτεχνία της κατασκευής. Οι Οκτώ- Επτά Θησαυροί-αναθήματα (14x8 εκ) σύμφωνα με την ινδική μυθολογία. Θυμιατήρια, κηροπήγια από πορσελάνη “κατασκευασμένα επί ημερών Qianlong’’. Ξύλινες πινακίδες με ρητά και αποφθέγματα, κοντά στα αγάλματα του Βούδα.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Τελειώνοντας την περιήγησή μας ,κατάφορτοι και γοητευμένοι από την ομορφιά και τον πλούτο των εκλεκτών εκθεμάτων ,σημειώνουμε ότι μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα το πλήθος των καταγεγραμμένων ποιημάτων ή ρητών, επάνω σε λακαρισμένες επιφάνειες ή σκεύη καθημερινής χρήσεως. Με κόκκινα ή ανάγλυφα χρυσά ιδεογράμματα τις περισσότερες φορές γραμμένα με σοφία, από το χέρι του ίδιου του αυτοκράτορα Qianlong. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά αποφθέγματαΗ αρετή είναι ο μόνος θησαυρός’’, ‘’Ο αυτοκράτορας δεν πρέπει να έχει βλέψεις σε προσωπικά οφέλη’’. “Ευοίωνα σύννεφα στηρίζουν την γη’’. Πραγματικά μας θύμισαν τα δελφικά παραγγέλματα των αρχαίων Ελλήνων, που γράφονταν στα υπέρθυρα των ναών και η χρησιμοποίησή τους είχε φτάσει μέχρι την Ελληνιστική Βακτριανή. Παράλληλα στις ολοκέντητες επιφάνειες του αρωματικού σανταλόξυλου φιλοτεχνήθηκε η ομορφιά του σύμπαντος, όπως της φύσης , στην οποία σύμφωνα με την κινεζική φιλοσοφία, η ορχιδέα συμβολίζει την Άνοιξη, το μπαμπού το Καλοκαίρι. ,τα χρυσάνθεμα το Φθινόπωρο και τα άνθη δαμασκηνιάς τον Χειμώνα. Η έκθεση μας επέφερε πνευματική ανάταση. Συγχαίρουμε και ευχαριστούμε όσους εργάσθηκαν για το υπέροχο αποτέλεσμα .Ευχόμαστε καλή συνέχεια των προσπαθειών και…

< Η ΕΚΘΕΣΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΗ ! >